Nytt ramavtal för inredning i Jönköping
Abako Arkitektkontor har vunnit ett ramavtal för inredning inom Jönköpings kommun. Det innebär att Abako kommer att skapa miljöer för kontor, utbildning, barn- och äldreomsorg.
– Jönköping växer och runt Munksjön planeras en helt ny stadsdel. Där blir det ett stort behov av alla segment, säger inredningsarkitekterna AnneMerete Sørensen och Birgitta Holmström.
De närmaste åren kommer Abako att utforma offentlig inredning i Jönköpings kommun. Detta tack vare att kontoret valts ut som vinnare av ett nytt ramavtal för inredningsarkitekter.
Vad är viktigt för att miljön i skolor, förskolor och äldreboenden ska bli attraktiv och välfungerande?
– I all inre miljö är vi som inredningsarkitekt mycket nära människan och då är det viktigt att vi fattar evidensbaserade beslut och har ett salutogent tänk. Förutsättningarna och behoven skiljer sig mycket mellan exempelvis ett äldreboende där det kan vistas dementa människor och en förskola med barn som har spring i benen. Det gemensamma är att i båda målgrupperna behöver individerna stimuleras och få in glädje i sin vardag, men på olika sätt. Ibland gäller det att addera och ibland skala bort, säger AnneMerete Sørensen, inredningsarkitekt på Abako.
Hur har synsättet på inredningen i den här typen av lokaler förändrats på senare år – och hur vill Abako utveckla det ytterligare?
– Jag ser varje inredningsprojekt som unikt där vi inredningsarkitekter tillsammans med verksamhetsrepresentanter/brukargrupp startar från ruta ett. Varje verksamhet har specifika behov och utgångsvärden. De senaste åren har den inre miljön på arbetsplatser blivit en viktig faktor när företag ska nyanställa och behålla de redan anställda. Elever väljer skolor som har attraktiva studiemiljöer och den äldre generationen är mycket medveten om vad de vill ha när de ska flytta till äldreboende. Det är väldigt viktigt att lyssna in och jobba tillsammans i ett projekt där alla discipliner och ögon behövs. Att översätta en vision till konkreta miljöer är en stor utmaning då den inre miljön idag ska tillgodose många fler behov än förut.
Hur gör man för att möta nya krav på kvalitet och samtidigt hålla kostnaderna nere?
– Det krävs kostnadsstyrning från dag ett, medvetna val och att tänka rätt sak på rätt plats i rätt tid. Det är viktigt att hela vägen ha med ett hållbarhetstänk, såväl ekologiskt som socialt och ekonomiskt. Satsa på helt ny inredning där det behövs för att ge mervärden för både personal och brukare, men samtidig göra en noggrann inventering av befintliga möbler som med ny klädsel kan bli ”good enough” och ge helhetskonceptet en twist.
Kan du säga något generellt om hur Abako tänker kring materialval och formspråk i den här sortens kommunala miljöer?
– Softa material, stora organiska mönster och möbler med goa former är ofta mer lugnande och välkomnande. Om det är aktivitet och kreativitet som gäller i rummet behövs det inte alltid mängder av olika kulörer som igångsätter, utan kanske tvärtom en neutral skala som ger rummet ett syfte.
När det gäller inredning av kontor finns en stark trend med aktivitetsbaserat arbetssätt (ABW) där medarbetaren inte har någon fast arbetsplats.
– ABW-kontoret är en följd av att vi idag jobbar mycket digitalt och inte sitter hundra procent på våra fysiska arbetsplatser. Det är ett sätt att effektivisera den anställdes arbete och ge en mer stimulerande arbetsmiljö men också ett sätt för fastighetsägaren att få in flera hyresgäster på mindre ytor. Man kan kalla det en win-win situation för alla, säger AnneMerete Sørensen, och fortsätter:
– Kontoret erbjuder ett flertal olika zoner som svarar mot det behov som medarbetaren har för att genomföra dagens arbete. Det gör att arbetsdagen blir mer effektiv och miljön mer stimulerande för den enskilde men också för gruppen. Idag jobbar vi mer i projektbaserade uppdrag än i individuella uppdrag. Varje ABW-koncept är unikt då vi alla jobbar olika och har olika behov. Det är viktigt att ABW förankras genom alla led i verksamheten och att man gör behovsanalys med beläggningsgrad och nyckeltal.