Från Skövde via London till Abako
Han har gjort en musikpaviljong i England och arbetat med oljeplattformar.
Tomas Payani Gunnarsson är Abakos senaste nyförvärv.
Efter uppväxten i Skövde drog Tomas Payani Gunnarsson till London. Där studerade han och jobbade som arkitekt i några år.
– I England var jag på ett kontor som huvudsakligen arbetade med restaurering och renoveringar av kulturhistoriska byggnader. Det var väldigt roligt att både jobba och plugga utomlands. Det som lockade mest från början var nog att komma till en storstad som lite omväxling till Skövde, säger han och fortsätter:
– Det var väldigt nyttigt att besöka all intressant arkitektur i London. Och i utbildningen försökte de integrera vissa delar av arbetslivet i form av föreläsningar från många duktiga lokala arkitekter.
Tillbaka hemma i Sverige har Tomas arbetat i tre och ett halvt år på Apply Emtunga i Göteborg.
Där ritade du bland annat bostadsmoduler till oljeplattformar. Vilka erfarenheter från det kan du ha nytta av i andra typer av projekt?
– Byggnadstypen vi jobbade med innehöll många olika faciliteter. Det gav mig möjligheten att vara med och planera många olika sorters funktioner. Arbetsmiljö och säkerhet stod även mycket i fokus, vilket är en erfarenhet jag tycker är användbar i alla byggnader.
Varför ville du gå vidare till Abako?
– Det var dags för lite nya utmaningar och Abako kändes som ett kontor som kunde erbjuda mycket. Det fanns många fina projekt i bagaget med en bred kompetens, och efter den första intervjun fick jag ett bra intryck av kontoret och upplägget.
Vilket tidigare uppdrag har varit udda eller extra kul?
– I London var jag med och gjorde en temporär ”musikpaviljong” på kanske tre gånger fem meter, där strukturelementen fungerade som instrument. Man kunde bland annat trumma på ihåliga träbalkar som var kapade vid specifika längder för att återge olika toner. Och spända vajrar fungerade som stränginstrument.